Signalkabeln av till robotgräsklipparen?

Felsökning av signalkabel

Robotgräsklipparen har stannat och du har gjort en felsökning av signalkabeln men hittar inte kabelbrottet. Lampan till laddstationen blinkar irriterande blått och från roboten kommer det ett felmeddelande, ”ingen slingsignal”. Det är då du kontaktar oss för hjälp.

Vanliga orsaker till kabelbrott

På våren efter att tjälen har gått ur marken är den vanligaste tidpunkten då våra kunder kontaktar oss för avhjälpning med kabelbrott. Den vanligaste orsaken till det är på grund av marksättningar sliter av den tunna standardkabeln till robotgräsklipparen.

Under våren så brukar man ofta utföra projekt i sin trädgård och det medför att man kanske gräver, eller stoppar ned spaden på fel ställe så man råkar ha av begränsningskabeln.

Sommartid är det inte ovanligt att åsknedslag orsakar brott på slingkabeln. Då kan vi snabbt konstatera efter felsökning av slingsignal att hela installationen av robotgräsklipparens begränsningskabel måste dras om. Försäkringsbolagen brukar i normala fall täcka den typen av skador.

Verktyg som skadar kabeln

Maskrosplockare
Spade
Grävmaskin
Stubbfräsning
Trädgårdsverktyg, exempelvis lövräfsa

Naturfenomen som skadar kabeln

Gnagare, exempelvis sork eller hundar som gräver
Rötter från träd och buskar, stenar som skaver av kabeln
Signalkabelns isolering av vittrat sönder av solljus
Åsknedslag
Marksättningar efter en vinter

Fräsa ner en kabel istället?

Kanske råkade du sätta spaden på fel ställe.

Tips innan du hör av dig som kan hjälpa

Nedan finner ni en checklista som ni kan gå igenom innan ni kontaktar oss för felsökningen. På så sätt slipper ni onödiga extra avgifter på några självklara problem som ni hade kunnat lösa själva. 

Din egna checklista inför felsökning av signalkabeln

Har du ström till laddstationen?

• För att robotgräsklipparen ska fungera behöver den en signal från laddstationen. Av den anledningen måste laddstationen vara strömsatt (en lysdiod om laddstationen ska lysa)

Är robotgräsklipparen aktiv?

• Kan du ha av misstag avaktiverat körschemat?
• Är robotgräsklipparen påslagen, dvs ON?

Har kabeln avsiktligen blivit avkapad?

• Ogräsplockning, någon drar av kabeln vid ogräsplockning
• Trädgårdsarbeten, spade eller något liknande har kapat av kabeln
• Förändringar av fasad, i samband med husbyggen så har signalkabeln blivit avkapad
• Skadedjur har gnagt av kabeln
• Stenar och rötter har skadat kabeln i samband med marksättningar eller att rötter som har skaft av begränsningskabeln
• Efter ett åsknedslag som har bränt av kabeln
• Kabeln har legat fastspikad ovanpå marken och i samband med lövräfsning så har kabeln blivit avkapad
• Kabeln har legat upp i dagen och solen har gjort isoleringen skör och vittrats sönder, det blir små sprickor i kabeln när den torkar av UV-belysning. Därför är det bättre att välja en bra kabel och få den nedfräst av oss.

Kontaktar du oss så är det med 99% sannolikhet att du har Husqvarnas standardkabel eller liknande. Då är det bättre att dra om kabeln med våran säkerhetskabel. I annat fall så kommer du att få upprepade fel med kabelbrott vilket kan vara besvärligt då det under säsong ofta är lång väntetid. Då slipper man oftast meddelandet ”ingen slingsignal” på robotgräsklipparen.